Piano Spelen Voor Beginners: Je instrument

Piano Spelen voor BeginnersIk krijg weleens bezoekers op mijn site met de opmerking ‘Hartstikke leuk die tutorials van jou, maar zover ben ik nog helemaal niet’  of ‘Ik wil graag beginnen met piano spelen maar waar begin ik?’ Daarom zal ik vanaf nu ook blog posts schrijven over allerlei praktische aspecten waar je als beginnende pianist mee te maken krijgt en gewoon veel praktische tips om mee aan de slag te gaan. Deze posts zullen dan ook steeds de hoofdtitel ‘Pianospelen Voor Beginners’ hebben. Vandaag het eerste aspect: Je instrument!

Goed, dus je bent lekker enthousiast en je wilt graag piano gaan spelen. Dan heb je natuurlijk een instrument nodig. Maar wat wordt het? Er zijn allerlei omstandigheden en factoren die je uiteindelijke keuze kunnen bepalen. Heeft een familielid of de plaatselijke kringloop bijvoorbeeld een oude piano staan die je voor een prikkie mag overnemen kan dat wellicht interessant zijn, of wellicht heb je wel je oog laten vallen op een 5-octaafs keyboard dat bij de muziekzaak op de hoek in de aanbieding is. Ik zal de voor- en nadelen van elk mogelijk instrument voor je op een rijtje zetten:

Akoestische piano

Als je voor de ultieme beleving wilt gaan is naar mijn mening een akoestische piano de beste keuze. De aanslag en het grote dynamische bereik (verschil tussen zachtst hoorbare geluid en het hardst mogelijke geluid) is onnavolgbaar. Ook als meubelstuk kan het een mooie aanvulling zijn op je interieur. Dit laatste kan ook meteen een nadeel zijn: Heb je er de ruimte wel voor? Verder heeft een traditionele akoestische piano geen hoofdtelefoon-aansluiting, dus iedereen in huis (en wellicht ook de buren) kan hoe dan ook meegenieten van je oefeningen en spel. Er zijn ook zgn. silent (akoestische) piano’s te koop waarbij dit probleem wordt omzeild maar daar kleven weer andere nadelen aan. Ik laat dit type piano hier even buiten beschouwing. Een ander nadeel van een goedeakoestische piano is  vaak ook het prijskaartje dat eraan hangt. Maar hier kun je uiteindelijk ook een beetje mazzel hebben. Tenslotte zal een piano ook met enige regelmaat gestemd moeten worden. Ik laat mijn piano 1 keer per jaar stemmen, maar vaker of minder vaak komt ook voor.

Het kopen van een goede piano heeft nog wel wat voeten in de aarde, als je tenminste voor een goede piano wilt gaan. Bovenal vind ik dat je er zelf prettig op moet kunnen spelen. Nu hoor ik je al zeggen ‘Hallo, maar ik kan nog helemaal niet spelen, remember?’ Nou dat is ook helemaal niet zo’n ramp, want waar ik met name op doel is de aanslag van een piano. Deze kan licht of zwaar zijn of er tussenin. En ook de klank varieert per merk. Ik vind een Yamaha piano bijvoorbeeld te koud klinken. Ikzelf heb een Kawai piano die ik een wat warmere klank vind hebben. En dit is een kwestie van smaak! Ook de leeftijd van de piano heeft invloed op de klank. Dit komt m.n. omdat de hamers in de loop der jaren wat harder worden, hetgeen weer invloed heeft op de manier waarop de snaren worden aangeslagen. Hoe dan ook, als je serieus op zoek gaat naar een piano en je hebt er een paar uitgeprobeerd, merk je vanzelf wat je wel en niet prettig vindt.

De staat van de piano is een iets ander verhaal. Als je een piano van een paar duizend euro aanschaft (even voor het idee) wil je ook dat je een hele tijd met het instrument kunt doen, en de piano eventueel later nog goed kunt verkopen of inruilen. Een goede piano is ook redelijk waardevast. Maar wat is dan een goede piano? Dat is een vraag die een pianostemmer beter kan beantwoorden dan ik, en het is dan ook raadzaam dat wanneer je je oog hebt laten vallen op een piano, deze ook laat bekijken en keuren door een pianostemmer. Wat namelijk belangrijk is, is of de piano nog goed stembaar is (als een piano vals klinkt hoeft dat dus nog niets te betekenen!). Elke snaar in een piano heeft een stembout, en als  zo’n bout  niet meer de juiste spanning kan leveren krijg je de betreffende snaar dus niet meer op de juiste frequentie/toonhoogte afgesteld. Dit even terzijde. Verder kan een pianostemmer ook zien of het gietijzeren frame niet gescheurd is of dat er bijvoorbeeld scheurtjes in het hout zitten. Eén en ander kan in meer of mindere mate bijdragen aan de staat van de piano.

Ik heb het hier nu alleen over tweedehands piano’s gehad. Als je voor een nieuwe gaat, is dit laatste verhaal natuurlijk nicht im Sprache ;)  En een muziekzaak heeft vaak ook nog heel mooie occasions staan waar de geschiedenis van bekend is.

Elektronische piano

Een goed alternatief voor de akoestische piano kan een elektronische piano zijn. In mijn tutorials maak ik gebruik van een Roland RD 700 GX Stage Piano, die ik – zoals de naam al zegt – ook goed on stage kan gebruiken, in mijn geval in een band en in orkesten. In de mijne zitten nog honderden andere sounds en veel mogelijkheden om met verschillende setups te werken, hetgeen heel praktisch is bij musicals, waar je soms wel 10 keer moet switchen van een set van geluiden. Als je puur piano wilt spelen is zo’n apparaat niet nodig, maar het is sowieso leuk speelgoed :) Een serieus nadeel van een stage piano kan zijn dat er meestal geen versterker en luidsprekers ingebouwd zijn (wordt-ie nog zwaarder van). Wat vrijwel alle elektronische piano’s tegenwoordig wel hebben zijn gewogen toetsen. Dit wil zeggen dat je enige weerstand voelt als je een toets indrukt, net zoals bij een akoestische piano (waar je de hamertjes in beweging moet krijgen). De aanslag varieert natuurlijk weer per pianomerk. Mijn Roland maakt bijvoorbeeld gebruik van echte hamermechaniek waardoor je een echte terugslag voelt. Dit maakt hem echter wel weer wat zwaarder.

Ook hier geldt: kijk bij welk geluid en welke aanslag je je prettig voelt. Een – klein – nadeel van elektronische piano’s is overigens dat de dynamiek het niet haalt bij een akoestische piano aangezien de aanslaggevoeligheid in dit geval een kwestie van een stukje (digitale) elektronica is waardoor je altijd een eindig aantal niveau’s in geluidsterkte hebt. In moderne piano’s zul je hier in de praktijk echter weinig tot geen hinder van ondervinden. Ik vind elektronische piano’s van Yamaha overigens ook heerlijk spelen. Het voordeel van het op zoek gaan naar een (tweedehands) elektronische piano is dat je de staat zelf vel beter kunt inschatten. Vaak zie je al aan het huishouden waar je binnen komt hoe mensen met hun spullen omgaan. Als je voor een nieuwe piano gaat is he tnatuurlijk meer een kwestie van prijzen vergelijken. Yamaha en Roland zijn in mijn ogen de meest serieuze kandidaten voor elektronische piano’s, maar als iemand er anders over denkt, laat het me gerust weten :)

Ik had het eerder over stage piano’s zonder versterker en luidsprekers, maar er zijn natuurlijk complete collecties aan huiskamer-modellen beschikbaar waar wel een eigen versterker en luidsprekers in zitten. EN last but not least: Met de hoofdtelefoon kun je tot in de nachtelijke uurtjes speelplezier hebben :)

 

Keyboard

Als je serieus wilt leren piano spelen is een keyboard in mijn ogen niet zo geschikt. De grootste nadelen hiervan zijn dat de toetsen meestal niet gewogen zijn waardoor je een zeer lichte aansalg hebt (en geloof me, dat wordt irritant naarmate je wat verder bent) en dat je vaak maar 4 of 5 octaven tot je beschikking hebt (i.p.v. de 7,5 octaaf op een piano). Het leuke is dan wel weer dat je vaak een complete begeleidings-automaat met honderden styles en ritmes tot je beschikking hebt (en vak met ingebouwde versterker), maar het is gewoon een andere tak van sport. Als je het voldoende vindt om met een paar vingers te spelen (rechts één of twee voor de melodie en links één of twee om de juiste akkoorden te kiezen) dan moet je daar voor gaan natuurlijk, maar nogmals: Het heeft vrijwel niets met  piano spelen te maken! (OK er zitten ook witte en zwarte toetsen op)

 

Synthesizer

Een synthesizer is weer een ander verhaal waar ik nu niet al te veel in zal gaan. Het belagrijkste kenmerk van een synthesizer is dat je zelf je geluid vanaf de grond kunt opbouwen (los van een aantal voorgeprogrammeerde presets). Een synthesizer hoeft ook niet per sé toetsen te hebben. Vaak zie je  synthesizers ook in modulevorm terugkomen, zodat je ze via een masterkeyboard aan kunt sturen. Geluidssynthese is wéér een andere tak van sport. Heel leuk en niet altijd makkelijk (Peter Gabriel heeft niet voor niets een eigen sound designer in dienst :) ), maar ook dit heeft niets met piano spelen te maken ;)

 

Goed, ik hoop dat dit wat meer duidelijkheid schept in de wondere wereld van de toetsinstrumenten. En even voor de duidelijkheid: Kun je een gratis, onstembare piano krijgen en je hebt er de plaats voor, gewoon doen en gaan spelen! Spelen op een on(s)tembare piano is altijd nog beter dan helemaal niet spelen, als je piano maar meegroeit met jou ;)

 

 

Dit bericht is geplaatst in Algemene Berichten met de tags , , , , . Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>