Piano Spelen voor Beginners: Akkoorden

Piano Spelen voor BeginnersIn mijn piano tutorials heb ik het altijd over akkoorden. Akkoorden zijn combinaties van minimaal drie verschillende tonen, die een melodie of zanglijn ondersteunen en in feite bepalen hoe die melodie klinkt en moet worden geinterpreteerd, Best belangrijk dus om een nummer goed te laten klinken! In deze blog post uit de serie ‘Piano Spelen voor Beginners’ wil ik ingaan op het gebruik van (basis)akkoorden en het belang van het kennen van akkoorden om muziek te kunnen maken. Het mooie is dat je geen noot van papier hoeft te kunnen lezen  om akkoorden te spelen (of überhaupt om piano te spelen). Dit verhaal is dus voor iedereen te volgen: voor de beginner om een idee te krijgen van het principe en voor de wat meer gevorderden om wellicht eens op een andere manier tegen akkoorden aan te kijken of om gewoon weer eens wat kennis op te frissen.

Wat ik van je wil vragen voordat we met akkoorden aan de slag gaan, is om in ieder geval ervoor te zorgen dat je de namen van de witte toetsen kent als dat nog niet het geval is, aangezien we deze noten zowel in de benaming (hoofdletters) als de beschrijving van de basisakkoorden (kleine letters) nodig hebben:


toetsnamen

Over de zwarte toetsen hoef je je nog niet te bekommeren, aangezien je die niet nodig hebt om het basisidee te begrijpen en te kunnen toepassen. Laten we beginnen met vier zeer veel gebruikte akkoorden:

Akkoord Noten
C c-e-g
F f-a-c
G g-b-d
A mineur a-c-e

N.B.: De noten staan hier in principe in willekeurige volgorde. Ik kom hier in onderstaande video nog op terug.

Heel veel populaire nummers kun je spelen met alleen deze 4 akkoorden. Een mooi voorbeeld hiervan is het nummer Big Big World van  Emilia (uit 1998). In de video hieronder laat ik zien hoe je deze akkoorden speelt en hoe ze terug komen in het nummer van Emilia.

M.b.t. de originele video: Kijk eens of je de akkoorden herkent in het refrein, en of je de volgorde van de akkoorden in het couplet ook kunt achterhalen!

Wat je wellicht direct opvalt is dat deze akkoorden alleen ‘witte’ tonen bevatten, oftewel de tonen van de meest eenvoudige toonladder, nl. die in C. Het C-, F-, G- en A mineur- akkoord (in het kort Am geschreven) passen dus allemaal mooi in deze toonladder. We zeggen dan dat een nummer ‘in C staat’. Maar ook Dm (D mineur, d-f-a) en Em (E-mineur, e-g-b)  passen hierbij. Deze akkoorden kom je daarom ook regelmatig tegen in nummers die in C zijn geschreven. Dit wil overigens niet zeggen dat er geen akkoorden met zwarte toetsen voor kunnen komen in een nummer dat in C staat! ‘Vreemde’ akkoorden kunnen een nummer juist extra spannend en origineel maken. Dit zie je bijvoorbeeld terug in mijn tutorial van ‘Wat Zou Je Doen’ van Bløf. Dit even terzijde, want we hebben het nu tenslotte over de basis :)

Tenslotte nog iets over bastonen. Als je een zanger(es) begeleidt op de piano en je hebt de akkoorden van het nummer, speel je de akkoorden meestal met je rechterhand, waardoor je je linkerhand vrij hebt voor bastonen. De naam ‘bas’ zegt het al: basis, oftewel de basistonen die horen bij de basisakkoorden. BIj een C-akkoord speel je dus een c in de bas, bij een F-akkoord een f, etcetera. Als je echter wat vrijer bent of wordt, kun je ‘in de bas’ de overige tonen van het gespeelde akkoord natuurlijk  ook terug laten komen. In het laatste stukje video nog wat voorbeelden!

Ook heb ik een tijdje terug nog een stukje video opgenomen (met mijn zoontje) van het nummer ‘Heart & Soul’ dat in Amerika vaak als oefendeuntje op de piano wordt gespeeld. Het leuke hiervan is dat we alleen de melodie en de bas spelen. Het liedje is ook gebaseerd op de vier akkoorden C, Am, F en G en dat hoor je duidelijk door de manier waarop de bas gespeeld wordt. Er komt in dit geval geen akkoord aan te pas!

Goed, dit was in vogelvlucht een overzicht van de basis en hoe je daar in de praktijk mee om kunt gaan. Ik ben bewust niet teveel op theorie ingegaan, ik zie liever dat je eerst hoort wat je speelt en daar iets mee doet, dan dat ik begin met het verschil tussen bijv. majeur en mineur uit te leggen. Dat passeert vanzelf een keer de revue ;) Speel en vooral oefen ze!

Dit bericht is geplaatst in beginners met de tags , , , , . Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>